Hopp til innholdet

Kjøpsvilkår

1. Dine opplysninger

1.1 Registrering 
For at Ljudia skal kunne utføre sine forpliktelser, ber vi deg gjøre følgende i forbindelse med første bestilling:

  • Registrere deg i Ljudias kunderegister gjennom å oppgi navn, telefon, e-postadresse, postadresse. Privatpersoner som velger Faktura via e-post som betalingsform vil måtte oppgi fødselsnummer, dette vil kun bli brukt i en kredittvurdering og du vil få tilsendt en kvittering på dette. Dersom du bestiller som bedriftskunde ber vi deg oppgi ditt organisasjonsnummer.
  • Velg og registrer brukernavn og passord; samt 
  • Gi ditt samtykke til at Ljudia lagrer personopplysningene dine i sitt kunderegister.

1.2 Konfidensialitet
Ljudia bruker opplysninger fra kunderegisteret kun i markedføringsformål. Gjennom å akseptere disse vilkårene, gir forbrukeren sitt samtykke til denne bruken av sine personopplysninger. Forbrukeren kan når som helst tilbakekalle sitt samtykke gjennom å kontakte Ljudia kundeservice på 69 30 07 20. 

Dersom du vil ha vårt nyhetsbrev kommer vi til å sende informasjon og produkttilbud til deg via e-post. Dette kan enkelt avsluttes via aktuelt nyhetsbrev eller via kontakt med vår Kundeservice. I følge Personopplysningsloven har du rett til å få den informasjonen vi har registrert om deg. Dersom den er feil, ufullstendig eller irrelevant kan du begjære at informasjonen skal rettes eller tas bort. Ta i så fall kontakt med vår kundeservice på 69 30 07 20.

Ljudias kunderegister er konfidensielt. Ljudia binder seg til å ikke videreføre opplysninger i registeret til andre enn samarbeidspartnere innenfor selskapet eller i annen utstrekning enn hva som angis i loven. Ljudia vil gjøre sitt beste for å sikre de opplysninger vi har registrert om våre kunder. All informasjon er lagret med streng sikkerhet og er ikke tilgjengelig for publikum på noen måte.

1.4 Sikkerhet
Kunden skal iaktta største omsorg om sitt brukernavn og passord og kan ikke gi disse ut til andre enn personer som har rett til å gjøre bestillinger på kundens regning.


2. Priser

2.1 Ljudia oppgir priser inklusive mva. Avgift for frakt og eventuelle oppkrav tilkommer. Ytterligere skatter eller andre avgifter tilkommer ikke. Med reservasjon for trykkfeil.


3. Leveransealternativ og frakter

3.1
På alle bestillinger tilkommer en fraktavgift, kostnaden varierer beroende på betalingsmåte og totalvekt, som vist nedenfor. Prisene som angis er per ordre. 

MyPack (postpakke):
0-20kg: 145,-
21 - 35kg: 265,-
36 - 75kg: 495,-
Over 75kg: 595,-
Pall: +500-1500,-

DPD/Bedriftpakke:
0 - 10kg: 145,-
11-20kg: 165,-
21 - 35kg: 265,-
36 - 75kg: 495,-
Over 75kg: 595,-
Pall: +500-1500,-


3.2 Betalingsalternativ
Kort/Avbetaling/Forskudd: 0,-
Faktura: 0,-

3.3 Leveranser utenfor Norge:
For leveranser till Sverige og Finland henviser vi till www.ljudia.se respektive www.ljudia.fi 

3.4 Fraktmåte
Leveranser opp til 35kg/kolli sendes med MyPack. Dersom et kolli i forsendelsen overstiger 35kg, sender vi på pall. DPD kun mulig for firmaer.

MyPack: Det innebærer at leveransen ankommer ditt MyPack ombud. Det kan være f.eks. en lokal Rimi butikk i ditt nærmiljø. Melding om ankommet pakke sendes mottakerens postadresse eller mobiltelefon via SMS. Pakken hentes hos Postkontoret/Post i Butikk. 

SMS-varsling: Samme dag som din pakke ankommer Postens Servicested sendes SMS-varsel til det mobilnummeret som du har angitt. For å løse ut din bestilling, ta med deg mobiltelefonen med sms-varselet og din legitimasjon til det anviste servicestedet. Gjennom å velge SMS-varsling forkorter du leveringstiden på din bestilling med minst en dag. OBS! Ved valgt varslingsmåte sms-varsling sendes ingen varsling hjem til deg i posten, kontrollere derfor mobilnummeret ved bestilling.

Varsel via brev: Når din pakke ankommer MyPack Ombud sendes et varsel hjem til deg. Ta med deg varselet til det anviste servicestedet for å løse ut din bestilling

DPD/ kun Bedriftskunder: Når du bestiller via en bedrift med leveringsmåten DPD, skjer leveringen kun til din bedrifts leverings-adresse på hverdager mellom kl 09.00-16.00. Posten leverer uten å kontakte deg først. OBS! Som privatperson kan du ikke velge leveransemåten DPD. Det gjelder kun firmaer til firma-adresse, ikke til postboks.

Pall: Dersom du har bestilt mange varer, eller dersom en enkel pakke veier over 35kg kan dine varer bli levert på pall, Det er da viktig at du registrerer et telefonnummer under din kundeprofil som du kan nås på dagtid. Dersom du går glipp av den avtalte leveringstiden vil du finne et varsel med et telefonnummer du kan ringe for å få en ny tid. Merk da at Tollpost Globe tar betalt i henhold til deres takster. 

Dersom du bor på landet kan leveringsmulighetene være færre enn i større byer og tettbebygde områder. 


4. Betalingsvilkår

4.1 Kort
Ved betaling via kort skal kunden oppgi personnummer, kortnummer og utløpsdato. Beløpet reserveres ved bestilling og trekkes den dagen pakken sendes. Pakken kan av sikkerhetsmessige grunner bare sendes til kortinnehaverens folkeregistrerte adresse. I samarbeid med DIBS kan vi tilby sikre kortbetalinger med 3D-Secure teknologien som er utviklet av VISA og Mastercard.

4.2 Direkte Betaling
Direkte betaling via Föreningssparbanken, Nordea, Handelsbanken og SEB tilbyr beste sikkerhet da din bank håndterer transaksjonen og ingen kort- eller kontonummer levers ut.


5. Levering

5.1 Leveringstid
Normal leveringstid er 3-5 arbeidsdager etter at vi har mottatt din bestilling, med unntak av øyer og de nordligste delene av Norge, hvor det kan ta ytterligere 2 dager innen leveringen kommer frem. I de tilfeller hvor en vare må bestilles fra leverandøren kan leveringstiden være noe lenger. Informasjon om leveringstiden finnes mer detaljert under rubrikken Lagerstatus på våre Internett-sider. Meldinger om evt. avvik fra den normale leveringstiden eller informasjonen på Internett får du i samband med ordrebekreftelsen. Du har da naturligvis rett til å heve avtalen eller eventuelt endre din bestilling. 

5.2 Avbestilling
Kunden har rett til å avbestille hele eller deler av sin bestilling per e-post, før levering. Med levering menes at kunden har mottatt en del av sin bestilling, alternativt et varsel om at bestillingen er sent.

5.3 Leveringsforsinkelse 
Dersom det oppstår forsinkelser med leveringen får du beskjed via e-post. Du som kunde har alltid rett til å heve kjøpet ved forsinkelse. Vi vil gjøre alt som står i vår makt for å fullføre din bestilling. Det kan imidlertid oppstå situasjoner som gjør det umulig for oss å fullføre en bestilling, f.eks. om vår leverandør ikke kan levere etter avtale. Vi forbeholder oss retten til å fraskrive oss alt erstatningsansvar ved leveranseforsinkelser. 

5.4 Del-ordre /Restnotering 
Dersom noen av artiklene du har bestilt har en vesentlig lengre leveringstid enn øvrige artikler, kan vi i visse tilfeller dele opp bestillingen. Som kunde behøver du aldri å betale mer enn den avtalte opprinnelige fraktkostnaden. 

5.5 Erstatningsvare 
Dersom noen av artiklene du har bestilt ikke finnes på lager, sender vi i noen tilfeller en likeverdig erstatningsvare. Du har da full returrett, og får pengene tilbake for både vare og frakt dersom du ikke er fornøyd.

5.6 Transportrisiko
Vi står for transportrisiko, dvs. risiko for at varen skades eller kommer på avveie under transporten fra vårt lager til deg. Du står for risikoen ved eventuell retur til oss. 

5.7 Liggetid
Posten returnerer pakken 14 dager etter ankomstdato.

5.8 Uavhentede pakker
Ved uavhentede pakker vil kunden bli ilagt et gebyr på kr. 445,- for uavhentet vare, for å dekke våre kostnader i forbindelse med brudd på avtale.


6. Angrerett

6.1 Angre et kjøp
I følge Forbrukerkjøpsloven har du som privatperson rett til å angre ditt kjøp, uten spesiell grunn, innen 14 dager etter at du har mottatt varen. Dette forutsatt at produktet og forpakningen er i uberørt stand, dvs. ubenyttet og ikke ødelagt eller skadet. Du kan ikke bruke varen men naturligvis forsiktig undersøke den. Ljudia anvender Distanse- og hjemforsendelsesloven. Du som kunde står for returfrakten ved påberopt angrerett og åpent kjøp i 14 dager. Ljudia betaler tilbake det du har betalt til oss. Ved delretur tilbakebetales varens verdi. Tilbakebetaling skjer innen 30 dager. Pakken kan ikke returneres mot postoppkrav.

6.2 Unntak
Retur og bytterett gjelder ikke for uavhentede pakker eller spesialbestilte varer som ikke finnes i katalogen, tilkappede varer, tegninger, bøker, musikk eller dataprogram. Ekspedisjonsavgift og oppkrav tilbakebetales ikke. Returretten gjelder ikke firmaer eller offentlige forvaltninger, hvis ikke særskilte overenskommelser treffes.

6.3 Avdrag
Ljudia forbeholder seg retten til å debitere en selvkostnadspris for manglende deler ved en ikke-komplett retur til oss. Minimumsdebitering ved manglende deler er 400:- 

6.4 Slik returnerer du en vare:
Kontakte vår Kundeservice på service@ljudia.no. Vi sender deg en e-post med all informasjon du behøver for å sende bestillingen i retur til oss. Betalingen for returfrakten justerer vi i samband med din tilbakebetaling fra oss. 

  • Fyll i returskjemaet. Det sitter på utsiden av pakken i en plastlomme, eller eventuelt ligger i selve pakken. Ved å gjøre dette hjelper du oss slik at vi kan gi deg bedre og raskere service. 
  • Dersom din returpakke veier mindre enn 20 kg kan du poste den via ditt MyPack ombud. 
  • Dersom pakken du skal returnere veier over 20 kg sender vi en retursedel.  
  • Tenk på at du står for transportrisikoen tilbake til oss. Vær nøye når du pakker ned produktet, og bruk alltid original produktkartong og medfølgende innpakkingsemballasje, samt evt. ytterkartong eller likeverdig fraktemballasje som varen ankom med. Husk derfor å ta vare på all original emballasjen samt kartonger, særlig de 14 første dagene under din Angrerettsperiode. 
  • Husk å ta godt vare på kvitteringen og kollinummer! Ljudia tar ikke imot pakker som sendes i postoppkrav.

6.5 Returseddelen 
Melding om retur skal inneholde følgende informasjon:

  • Navn, fullstendig adresse og telefon. 
  • Årsaken til retur og evt. beskrivelse av feil 
  • Kontonummer hvis tilbakebetaling ønskes.


7. Reklamasjon

7.1 Reklamasjonsperiode 
I følge Forbrukerkjøpsloven har du som privatperson reklamasjonsfrist på 2 år (inntil fem år på ting som er ment å vare vesentlig lenger). Ljudia følger Forbrukerkjøpslovens reklamasjonsfrist og i tillegg tilbyr vi deg garanti. Se punkt 8. Garanti.

7.2 Feilekspedering/skade
Ljudia besiktiger hver eneste forsendelse før den sendes til deg. Skulle varen allikevel være skadet eller feilekspedert når den ankommer påtar vi oss kostnadsfritt å rette opp feilen. For retur se kapittel 6.2. Unntaket er at vi ikke krever originalemballasje ved en reklamasjon.

7.3 Klage ved skade
OBS! Det er viktig at du klager på korrekt måte. Ved synlige feil: Klag direkte til sjåføren ved mottak av varen og til Ljudias reklamasjonsavdeling. Emballasjen tar du vare på for eventuell reklamasjon til Posten for transportskade. Ved skjulte feil: Klage sendes til Ljudias reklamasjonsavdeling innen 3 dager fra varen ble mottatt.

7.4 Ved godkjent reklamasjon
Et produkt som vi har konstatert er feilekspedert eller skadet bytter vi eller tilbakebetaler om ønskelig. Se kapittel 6.2 for returhåndtering. Dersom du har bestilt flere varer enn de du returnerer betaler vi dog ikke tilbake fraktkostnadene, om den returnerte varen ikke medførte en høyere fraktavgift. Denne økningen tilbakebetales i såfall ved retur.

7.5 Tvist
Tvist om hvorvidt varen er feil eller skadet kan håndteres i Forbrukertvistutvalget (FTU).


8. Garanti

8.1 Garantitid
1 års garanti mot fabrikasjonsfeil innrømmes på alle våre produkter. For visse produkter  er det 2 års garanti. Fakturaen gjelder som garantibevis. 

8.2 Unntak fra garanti.
Garantien gjelder ikke ved:

  • Høyttalerelement der svingspolen er brent eller skadet. 
  • Feil som har oppstått ved inngrep i apparatet eller ved feilaktig innkobling. 
  • Fadere, LED/glødelamper og andre slitasjedeler. 
  • Røykmaskiner der det har blitt stopp pga.kalkavleiringer eller smuss 
  • CD/DVD-laserhoder som leser dårlig pga. smuss 
  • Ved profesjonelt bruk 

Garantien omfatter ikke transport- eller reisekostnader.

8.3 Erstatning
Ljudia er ikke ansvarlig for å gi noen som helst erstatning til kjøper ved personskade, skade på eiendom eller annen skade eller tap. Eventuell tvist vedrørende reklamasjon kan håndteres i Forbrukertvistutvalget (FTU).

8.4 Feilaktig retur.
Når det gjelder f. eks. feilhåndteringer eller feilinnstilt produkt debiterer våre serviceverksteder undersøkelseskostnadene. Dette gjelder også i de tilfeller hvor det ikke blir funnet feil eller der du har forårsaket skaden selv. Produktgarantien gjelder ikke feil som har oppstått ved, eller etter, egen forandring av produktets funksjon og utseende som ombygging, oppgradering eller annen konfigurasjon av produktet uten skriftlig godkjenning fra Ljudia.

 
9. Övrigt

9.1 Etter at en  kunde har gjort bestilling har ikke Ljudia rett til å endre vilkårene.

9.2 Opplysninger om bestillinger og annen informasjon går via e-post: ordre@ljudia.no eller telefon: 69 30 07 20.

9.3 Registreringsplikt hos NRKs Lisensavdeling
Ved salg av tv-apparater og videospillere har vi registreringsplikt hos NRKs Lisensavdeling. Dette innebærer at vi innen 30 dager må oppgi den informasjonen som er nødvendig for å kunne registrere fjernsynsmottakere som er kringkastingsavgiftspliktige (det som vanligvis kalles TV-lisens). Informasjonen vi sender er kjøperens navn, adresse og telefonnummer. Om vi ikke overholder vår registreringsplikt blir vi bøtelagt. Registreringsplikten følger Loven om Kringkasting.

9.4 Cookies
En cookie er en tekstfil som sendes fra en webside, f. eks www.ljudia.no til din datamaskin, og lagres enten i maskinens minne (session cookies) eller som en liten tekstfil (tekstbaserte cookies). Vi anvender oss av begge disse cookie typene. Tekstbaserte cookies brukes for å lagre innloggingsinformasjon samt din handlevogn når du surfer på våre sider. De sistnevnte slettes fra minnet så fort du lukker nettleseren din. Om nettleseren din er innstilt på å ikke akseptere cookies, har du ikke mulighet til å bestille varer via internett. Du kan enkelt endre denne innstillingen i nettleseren. OBS! Vi bruker aldri cookies for å lagre personlig informasjon om deg.

9. EE-Avfall

Elektriske og elektroniske produkter (EE-produkter) skal ikke kastes sammen med annet avfall. Derfor kan du returnere slike kasserte produkter til oss.

EE-produkter = Produkter som trenger strøm eller batteri for å virke

EE-avfall = Kasserte elektriske og elektroniske produkter kan inneholde miljøgifter. De skal samles inn slik at de håndteres forsvarlig og gjenvinnes.

Vi sørger for forsvarlig sortering, oppbevaring og videresending av de innleverte produktene.

 

Disse vilkår ble sist endret 20160222 ©.

logotypes-no.png
 

 

Produktet er lagt i handlevognen